Snart drar jag

Dagen efter julafton, alltså juldagen, drar jag till Åre för en massa skön skidåkning. Men mest för att festa tror jag! Även om jag är en riktig skidfantast och verkligen älskar skidåkning så det kommer bli mycket sånt också, men resten av dygnets timmar är det nog fest!

Här kommer ett av mina alkoholtips inför nyår och allt nu då folk faktiskt kanske dricker sig onyktra. Detta är självklart riktat åt er över arton då, o andra sidan, är du undert arton och vet med dig att du ska dricka kan du ju också läsa, bättre att polisen tar dig för att du har druckit än av att du ligger avsvimmad på gatan på grund av att du drack men inte visste hur du skulle ta hand om din sjukdom.

Jag har i alla fall provat att höja min basal dos med hela 40%, det här är självklart individuellt hur mycket man ska höja, men en ganska rejäl höjning var det för mig. Det här gör att man slipper bli skyhög av alkoholen. Många säger ju att alkoholen sänker blodsockret, och det gör den, men inte förns senare, framåt småtimmarna då alkoholen ska ur kroppen. Det är då blodsockret sjunker. Innan dess stiger det av sockret i både själva alkoholen men också i det som den finns i, alltså cidern eller drinken.
Så, om ni vet att ni ska gå och lägga er vid säg klockan tre på natten, se till att höjningen av basalen slutar vid klockan ett. Alltså två timmar innan ni ska sova, så att ni inte ligger lågt sen. Sen måste ni såklart i alla fall hålla koll på blodsockret och ofta äta nåt innan ni ska sova. Det brukar ju vara en tumregel, men jag följer den sällan, brukar ha så högt så vill aldrig höja det mer. Och faktum är att jag brukar vakna med jättebra blodsocker på morgonen så för mig funkar det jättebra.

Det här gäller då bara för er med pump.

För er med pennor kan jag rekomendera en större dos till tex middagen eller efterrätten för att på så sätt ge lite extra insulin till alkoholen. Nåt bättre tips än så har jag inte eftersom jag själv har pump. Men jag ska forska vidare i ämnet via mina kontakter!

Hare bra och Gott Nytt År! (Drick lagom!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0