Vi har uppenbarligen läsare UTAN diabetes

Vilket jag tycker är sjukt kul! Intresset finns att lära sig mer om diabetes, nu fattas det bara någon som kan lära samhället mera. Jag kan ju bidra så mycket jag kan via bloggen, men att tillfredsställa hela behovet klarar jag nog inte. Inte än i alla fall.
Hur som helst, fick frågan vad en känning var. KÄnning är egentligen ett annat ord för lågt blodsocker eller hypoglykemi som det egentligen heter. Det är när man har fått i sig för mycket insulin ("medicinen" för diabetes), har idrottat mycket och/eller hårt, ätit dåligt eller av många andra orsaker. Detta gör att blodet inte inehåller så mycket socker, sockret i blodet gör att vi håller oss pigga och känner att vi har energi. Blodsocker nivån på en människa utan diabetes brukar ligga mellan 4,0-8,9. Hos en diabetiker kan nivån pendla fritt. Kommer man då under c:a 3,5 har man känning, lågt blodsocker. Hamnar man över 12 i blodsocker kan man säga att man ahr högt blodsocker.
Nivåerna för vid vilket blodsocker man har högt och lågt är mycket personligt, detta är mina mått.

Har jag förklarat så att alla förstår eller ska jag ta det en gång till?

Kommentarer
Postat av: Pinar

Hur förstår man att man har långt blodsocker då? :)

2009-09-15 @ 20:16:50
URL: http://typisktpinar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0