Mitt brev till tidningen "Diabetes"

Hej! Jag heter Niklas Klintberg och är 17 år gammal. Jag har haft
diabetes i 9 år och gluten intolerans i 8 år. Jag lever och bor ute på
sköna, gröna Färingsö, en ö i mälaren några mil utanför Stockholm.
Jag tänkte med detta brev uppmärksamma en del saker, som jag tror att
ni alla där ute som vet hur man besöker en blogg, kommer att vilja läsa om!

För det jag tänker prata om är just det som är lite på modet för
tillfället, alltså bloggar. Ingen har väl undgått "Blondin Bella" eller
"Kenza".  Till och med kvällstidningarna skriver ju om dem! Nu har jag
tagit mig i kragen och tänkt att det borde ju gå att göra samma sak,
att skapa en blogg, fast om diabetes. Men skulle den uppmärksammas på
samma sätt? Nej, troligtvis inte.

Jag menar, ?Blondin Bella? har ju över 20 000 prenumeranter vi
bloglovin.se. Jag har 5? Visserligen är min blogg helt nystartad, men
den diabetes blogg på bloglovin.se som har flest prenumeranter
(camilladiabetes.blogg.se) har 11 stycken. Antingen talar detta sitt
tydliga språk, ingen vill läsa en blogg om diabetes! Eller så är det så
att folk inte vet att det finns bloggar om diabetes.

Det senaste tror jag på (eftersom jag bloggar om diabetes kan jag ju
inte sitta och tro att ingen vill läsa om det) eftersom det ingenstans
står något om bloggar om diabetes. De bloggar då som har flest
prenumeranter på bloglovin tycker jag personligen är sådär.
Camilladiabetes.blogg.se är helt okej, en bra, inte överdriven blogg.
Men jag tycker att fokuset på diabetes ibland försvinner lite.

På min blogg, www.diabetesogluten.blogg.se, skriver jag bara om
diabetes och gluten, sambandet mellan de båda, komplikationer, jag
recenserar produkter m.m. Fokuset är alltid på diabetes och gluten.
Visserligen tar jag upp problem ur min egen vardag, men jag försöker
också lösa dem på flera sätt så att fler än jag kan använda
lösningarna. Men jag skriver aldrig om t.ex. vad jag har gjort idag
eller vilka kläder jag har haft på mig, den infon går att få på min
personliga blogg, den ska inte blandas in här! Det är det jag tycker
många diabetes bloggare gör fel.

Med det här brevet vill jag inte bara locka läsare till min egen blogg,
utan överhuvudtaget få upp intresset för bloggar om diabetes. Jag har
bara listat två, min och Camillas, men det finns fler om ni letar lite!
(På www.bloglovin.se går det att söka på ?diabetes?, då kommer det upp
ganska många som handlar om diabetiker och deras liv, det är gratis och
enkelt att bli medlem där). Fördelen med bloggar om diabetes gentemot
hemsidor om diabetes är att bloggarna baseras på personliga
erfarenheter som har testats på riktigt. Hemsidorna skriver det som vi
en gång fick veta av vår doktor, som vi sen provade hemma men gjorde om
så att det fungerade för oss. Självklart går våra metoder också att
göra om och det tror jag att ni kommer behöva göra eftersom alla är vi
olika, men vi kommer hela tiden upp med olika livssituationer som
faktiskt har hänt. Det blir mer äkta, mer personligt, mer trovärdigt.

Med dem orden vill jag bara önska alla er diabetiker där ute lycka till
med blodsockret, HBa1C och livet i övrigt. Besök våra bloggar, ni
kommer inse fördelarna med dem!

Mvh / Niklas Klintberg, www.diabetesogluten.blogg.se

Kommentarer
Postat av: Camilla

Min blogg har en hemlighet. Ingen som känner mig vet om min blogg mer än två stycken och de är en kompis som lovat att inte berätta eller visa min blogg för någon och min lilla kusin som också lovat. Jag vet inte varför jag håller den hemlig. Egentligen hade de varit bra om mina kompisar och andra som inte har diabetes kunnat läsa den för att förstå lite mer om hur en diabetikers vardag har de osv. Men jag får se.. Jag vill ju ha fler läsare och jag tror jag hade kunnat få de om jag sagt att min blogg funnits till dom jag känner.

2009-09-21 @ 13:12:58
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/
Postat av: Camilla

Förresten tack för de du skrev om mig. Snällt av dig :)

2009-09-21 @ 13:24:12
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0