Till Jessica Lindberg (och andra människor som är intresserade av att veta mer)!

Här Jessica (och ni andra) kommer ditt inlägg som du ville ha. Ett inlägg som grundligt förklarar vad diabetes egentligen är! Det kommer vara svårt att skriva allt, men jag ska försöka så gått jag kan. Ni som är diabetiker får gärna kommentera med vad jag har glömt, och ni som inte har diabetes men inte förstår vad jag menar, fråga gärna! Detta är del 1, del två kommer inom kort.

Att man från början får diabetes typ 1 beror på att de langerhanska cell öarna i bukspottskörteln dör. Dessa cell öar producerar något som kallas insulin. Insulinets uppgift är att, enkelt förklarat, låsa upp alla celler i kroppen, ställa deras "dörrar" på glänt så att lagom mycket socker (som transporteras runt med blodet) släpps in i varje cell. Man kan alltså säga at insulinet är nyckeln till cellerna. På en diabetiker har alltså dessa öar dött vilket betyder att det inte finns någon som låser upp dörrarna. Detta gör att sockret bara cirkulerar runt i blodet och tillslut kommer det till njurarna där det sorteras ut som avfall och man kissar ut det. Detta kallas för att man har högt blodsocker.


Kommentarer
Postat av: Jessica

så du kan alltså kissa blod om du inte har din pump :O knas!

2009-10-03 @ 18:58:26
URL: http://pigggeer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0