Till Jessica Lindberg (och andra människor som är intresserade av att veta mer)! del 3

Jahapp, då var det dags igen, ännu ett inlägg för er som inte riktigt har kolla på vad diabetes är. Idag ska vi prata lite mer om blodsockret. Blodsockret är en viktig del i diabetesen. Man kollar sitt blodsocker för att veta hur mycket insulin man ska ta till måltiderna. Man brukar säga att man ska ligga mellan 4.0-8.9 i blodsocker. Men detta är mest riktlinjer tycker jag, klart man blir ju glad när man ligger mellan dessa värden, men man lackar inte om man inte gör det. Jag brukar säga att jag har känning (lågt blodsocker) när jag ligger under 4.0 och att jag har högt när jag ligger över 12.0 kanske.
Allting påverkar blodsockret, träning, stress, mens m.m. Egentligen skulle man kunna säga att det inte finns något riktigt papper på vad som påverkar och inte. Det är så personligt. Men det brukar vara så att t.ex träning sänker blodsockret, medan en match t.ex höjer det på grund av allt adrenalin. Stress och mens höjer också blodsockret (nu har jag ingen egen erfarenhet av hur det är när man har mens, men jag har samtalat med en av mina vänner som också har diabetes). Jag tycker det känns som att det mesta höjer blodsockret, medan det är färre saker som sänker det. Som jag kan komma på nu tycker jag bara det är träning som sänker blodsockret (och insulin så klart).
För att veta vad man har i blodsocker använder man en så kallad blodsockermätare, den kan se ut på lite olika sätt och ha lite olika funktioner men egentligen är dem ganska lika allihopa, ingen större skillnad. Man stoppar in en liten sticka i mätaren (i ett hål) och på mätaren kommer det nu upp att den vill ha blod. Då tar man en "håltagare" som man stoppar en nål eller en "lancett" i och med den gör man ett pytte litet hål i fingret eller armen. Detta gör absolut inte ont, det känns knappt. Sedan för man mätaren med stickan i mot blodet, stickan suger då upp den mängd blod den behöver och sedan tar det ett par sekunder innan den visar i displayen vad du har i blodscker.

Så, nu vet ni det mesta om blodsockret!


Kommentarer
Postat av: E

oj, jag känner inte när jag bli låg förens jag är nere på 2.6 kanske D: då är jag nära på att tappa medvetandet..Det är ganska läskigt, speciellt iskolan >_<

2009-10-20 @ 20:26:09
URL: http://elinhjertamolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0