Vad sägs om en förening?

Jag fick ett mail från Linnea, ännu en driftig diabetes bloggare. I mailet fanns en bifogad fil med 7 stycken "posters" på olika kändisar som har diabetes. Det stod egentligen bara deras namn, kort om vad de var kända för och sen den blåa ringen och en liten text om att det var världsdiabetes dagen den 14:e. Det var allt. Men det var sjukt bra, hon hade tänk att sätta upp dem i sin skola för att uppmärksamma världsdiabetes dagen. Jag fyllde på med lite kändisar, efte att ha sökt lite på google liksom. Nu har jag 12 stycken, ska bara printa ut dem och sen tapetsera skolan med dem!
I alla fall, så diskuterade vi vidare sen om hur man på andra sätt skulle kunna sprida kunskapen. Vi kom fram till att vi ville starat en förening för unga diabetiker som vill påverka. Eller, i föreningen ska alla diabetiker få vara med, men vi ska som förening åka runt till skolor och föreläsa. Detta för att motverka att vi unga diabetiker (ja gamla med) får höra "fick du diabetes för att du åt för mycket godis?" till exempel.
Är det någon nu som känner att "aha, det här måste ni jobba med, det tycker jag är viktigt" så säg det så ska jag diskutera det med Linnea och de andra som vi planerar att dra in i det här projektet.

Kommentarer
Postat av: Anna

det tycker jag låter som en SUPER BRA idé

2009-11-07 @ 12:58:29
URL: http://diabetestyp1.blogspot.com
Postat av: Emmy

Skitbra!

2009-11-07 @ 16:27:45
Postat av: gabbeh

Jag tycker det låter som en jättebra idé. Min sköterska var på min skola i torsdags, och hon drog upp en massa saker som var helt åt helvete för fel. Ursäkta mina ordval, men jag som har diabetes blev väldigt kränkt av detta. Tycker det låter toppen om faktiskt diabetiker kunde berätta om det istället för att någon som bara arbetar med det. (Y)

2009-11-07 @ 23:26:45
URL: http://minasjukdomar.blogspot.com
Postat av: Camilla

Ja,det var en riktigt bra idé! Mer kunskap om diabetes! :P

2009-11-08 @ 13:42:50
URL: http://camilladiabetes.blogg.se/
Postat av: jossan

detta har jag och camilla pratat om. men vi vet inte hur vi ska gå tillväga.. om det ''bara'' räcker att man har diabvetes typ 1? man kanske ska ha någomn slags utbildning för att kunna föreläsa.. men kunskap behövs verkligen hela tiden.. det vore verkligen kul. jag är med ,säg säg bara till =)

2009-11-11 @ 13:42:04
Postat av: YaHiida

Detta är jag sjukt intresserad av. Finns så mycket nötter runt om i landet som verkligen inte har någon koll. Tror att det fortfarande är som förr. Att man ställde in hur man levde efter insulinet. Idag ställer vi in insulinet efter hur vi lever.

Har pratat mycket med mina kompisar om det och ingen visste egentligen vad diabetes var innan jag talade om det för dom. Jag håller på med en power point presentation i programhanteringen. Och där skriver jag om just diabetes och vad det egentligen är. Mycket för att tillföra kunskapen till resten av skolan =)

2009-11-11 @ 23:14:26
URL: http://yahiida.blogspot.com/
Postat av: Linda

Vilket roligt och bra iniativ :)

2009-11-12 @ 09:45:55
URL: http://attlevameddiabetes.blogg.se/
Postat av: Hugge

Soft om du/ni fixar en forening, respekt. Bilda mig Klintis, bilda mig!

2009-11-17 @ 22:31:13
URL: http://ensandariusablogg.baywords.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0