Godis för gluten intoleranta!

Ja, jag fick en förfrågan om jag kunde skriva lite om vad glutenintoleranta kunde äta för godis och inte. egentligen mest vad man verkligen skulle akta sig för.
Det enda jag kom på såhär på rak arm var ju lakrits. Annars vet jag inget mer som är känt för att innehålla gluten.
Det mesta godiset gör inte det. Mitt tips är att om man är nybörjare inom glutenintoleransen bara läsa alla innehållsförteckningar. det är jobbigt i början, men man lär sig. Efter ett tag lär man sig vad det är gluten i och inte. När man träffar på något nytt är det bara läsa igen. Står det inte på svenska kommer här en liten lista på vad vetemjöl eller mjöl är på olika språk:

Engelska - wheat/flour
Spanska - harina/harina de trigo
Albanska - miell
Bosniska - brasno
Finska - jauho/venhäjauho
Nordkurdiska - ard, arvan/ardê genimi
Ryska - myka
Somaliska - daqiiq
Turkiska - un/bugday unu
Franska - farine
Italienska - farina
Portugisiska - farinha
Tyska - mehl




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0