Alla lika, alla olika...eller så e vi alla bara UNIKA!

Ja, idag hade vi besök av "Alla lika, alla olika" i skolan. Dem prata en massa om diskriminering, normer och massa annat sånt. Ganska bra till en början, men sen spårade det ur och det slutade med att jag fick bita mig i armen för att inte börja skrika på henne om hur dum hon var.
När dem pratade om att alla bögar hela tiden bröt mot normerna drog jag en paralell till min diabetes och sa att jo men det kanske är samma sak som att alla tror att vi diabetiker får diabetes för att vi äter för mycket godis. Varpå en i min klass direkt utbröt: "Men är det inte så då..?" Så jag fick en gång för alla klar göra att det inte var så. Då började hon som hade föreläsningen prata om att man när man bjöd hem folk inte skulle ställa fram sötsaker åt diabetiker och sånt, jag fattade ingenting..? För det första vet man väl kanske inte alltid att det är en diabetiker som kommer hem till en, sjukdomen syns ju inte utåt. För det andra så ställer man väl fram det man hade tänkt att bjuda på rån början så bestämmer väl diabetikern och alla andra i sällskapet med för den delen om dem vill ta åt sig av det som bjuds eller inte, och hur mycket. En diabetiker vet ju själv bäst om han/hon ska eller inte ska äta det som bjuds. Och hur mycket.

Alla lika, alla olika kanske borde vidga sina vyer och inse att det finns folk som är "olika" fast som inte är invandrare eller homosexuella. För övrigt tycker jag att dem gör ett bra jobb.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0