Nille P:s Lussebullar!

Jag har kanske sagt det förut, men jag kallas ju ibland för Nille-Noll-Promille eftersom jag inte dricker, sen blev det också förkortat till Nille P. By the way sådär!

I alla fall, här kommer receptet på lussebullarna jag bakade idag!

75 g smör
2 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl kesella
1 dl vit sirap
1 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 st  ägg
0,5 g saffran
1 krm salt
1 pkt semper mix

Smält fettet och häll i mjölken. Låt det bli fingervarmt. Smula ner jästen och rör om. Tillsätt sirapen, sockret, ägget, saffran salt, mjöl och bikarbonat. Blanda allt, helst i matbredare. Jäs sedan under bakduk i 30 min. Arbeta ihop degen och forma sedan till lussekatter. Låt dem sedan jäsa på en plåt i 30 minuter till. Pensla sedan med ägg och grädda i ugnen i 5-8 minuter på 250 grader. Njut!


Kommentarer
Postat av: Pinar

Alltså, det är så gulligt att du bakar och sånt! Keep it up :]

2009-12-19 @ 00:23:22
URL: http://typisktpinar.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0